Köpvillkor

Allmänt
Här nedan följer information till dig som kund om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg när du handlar hos oss. Nedan finner du information om våra betalsätt, leveranssätt, ångerrätt, garantier och service.
eZRide följer Konsumentköplagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
eZRide har som policy att inte ingå avtal med minderåriga, utan målsmans godkännande.

Priser
Samtliga priser på sidan anges i svenska kronor. I priserna ingår alltid moms med 25 %.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. 

Betalning
eZRide erbjuder en rad olika betalningslösningar:

- Förskottsbetalning med Swish
- Förskottsbetalning med Bankgiro
- Klarna Faktura
- Klarna Delbetalning
- Klarna Konto
 
Mer information om respektive betalningsform finner du nedan:
 

Förskottsbetalning med Swish
Du kan enkelt betala dina varor med hjälp av Swish applikationen i din Smartphone. Betalningarna godkänns med hjälp av Mobilt BankID, lika enkelt och säkert som andra betalningar i Internetbanken.
Notera att varan skickas först när eZRide har erhållit full betalning.

Vårt swish-nummer är:  123 287 3222

Som referens (under "Meddelande" i Swish appen) anger du de ordernummer du erhållit då du beställt varan.

Förskottsbetalning med Bankgiro
Du kan förskottsbetala dina varor genom att betala in pengarna på vårt Bankgiro.
Notera att varan skickas först när eZRide har erhållit full betalning.

Vårt bankgiro-nummer är: 172-6637

Som referens (i fältet OCR/Meddelande) anger du de ordernummer som du erhållit då du beställt varan.

Klarna Faktura
Fakturabetalning erbjuds i samarbete med Klarna AB. Vår fordran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna. Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till det bankgironummer, samt att OCR nummer, som står angivet på fakturan.

Privatpersoners beställningar skickas mot faktura som förfaller till betalning efter 14 dagar. Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köpet. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Mer information om Karna Faktura finner du på Klarnas hemsida: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/invoice

Klarna Delbetalning
Delbetalning kan göras över 6 till 24 månader. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 95 kr (vid 3 månaders avbetalning), 195 kr (vid 6 månaders avbetalning) eller 295 kr (vid 12 månaders avbetalning). Utöver detta tillkommer en aviavgift á 19 kr på varje faktura.

Vid ett exempelköp på 10 000 kr med delbetalning över 12 månader blir totalsumman att betala 10 523 kr, 877 kr per månad inklusive uppläggningsavgift på 295 kr och aviavgift 19 kr per faktura. Den effektiva räntan blir 10,11%.
I samband med utleverans skickas garantibevis via brev eller e-post. Därefter skickas en separat faktura för varje delbetalning som förfaller vid månadsskiftet. Första fakturan har minst 30 dagars betalningstid. Beställer du exempelvis den 15:e en given månad så förfaller den första delbetalningsfakturan den sista i påföljande månad.
Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.
Vid försenad betalning kan en påminnelseavgift om 50 SEK utgå.

Mer information om Karna Delbetalning finner du på Klarnas hemsida: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/account

Klarna Konto
Genom vår samarbetspartner Klarna kan vi erbjuda privatpersoner valet att delbetala via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet (dock minst 50 kr i månaden). Observera att du när som helst kan betala av hela kvarvarande skulden. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura.

Om du har valt att betala med faktura, men ångrar dig, och vill ändra till delbetalning med Klarna konto, går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information.

Kreditkontroll
Vid val av fakturabetalning ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. I samband med detta kan Klarna komma att ta en kreditupplysning. Skulle ansökan inte bli beviljad är ni välkomna att välja ett alternativt betalningssätt eller kontakta Klarna här.
Fakturainformation
Du kan gå direkt till vår samarbetspartner Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med hjälp av ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta förfallodatumet 10 dagar framåt i tiden.

Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter
Om betalning inte inkommer i tid skickar Klarna en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift om 50 kr, samt dröjsmålsränta om fn 25,50%. Denna påminnelse skickas ut till den adress som är angiven på beställningen. Betalning ska ske till det konto som anges på fakturan.

Personuppgifter
När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.
Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.
För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.

Leverans och frakt
Du kan välja mellan att hämta ut varor från vårat lager eller få varorna hemskickade.

Väljer du att få varor hemskickade skickas de normalt med DHL eller Posten, beroende på kollistorlek.
Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar. En fraktkostnad tillkommer som bestäms av kollins storlek och vikt. Denna kostnad framgår tydligt i varukorgen efter att du valt leveranssätt och i förekommande fall postnummer.
Skulle förseningar i leveransen uppstå utan att vi meddelat dig om detta ber vi dig kontakta oss via e-post.
Vid sådana förseningar har du rätt att häva köpet utan kostnad.

För frakt med DHL gäller att varan kommer att skickas till närmsta Service ställe. Du som kund kommer att då information via SMS att varan finna att hämta. Därefter kan du i lugn och ro hämta ut din vara när det passar dig. 
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det bör du anmäla det genast på platsen. Har du hämtat ut och öppnat paketet och upptäcker skada så skickar du det tillbaka till oss. 

Tänk på att behålla emballaget.
 

Ångerrätt
Som kund har du en lagstadgad 14 dagars ångerrätt från den dagen du tagit emot en vara som du beställt.
Produkten skall vara i säljbart skick dvs. nyskick. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan.
Vid nyttjande av ångerrätt står du själv för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan för varan.
Ta kontakt med oss via e-post (info@ezride.se) för att nyttja ångerrätten. Kom ihåg att alltid ange ordernummer när du kontaktar oss.
Är varan specialbeställd efter önskemål gäller inte ångerrätten.

Reklamation / Retur
Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten. Hör av dig till oss och berätta varför du inte är nöjd via e-post så skickar vi retursedel. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad, betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är desamma oavsett hur många varor man beställt).
Vid retur står du för transportrisken.
Ta kontakt med oss per e-post (info@ezride.se) för att få hjälp med reklamationen. 

Återbetalning
Önskar du som kund häva köpet, måste du meddela oss detta snarast. Du har rätt till återbetalning av pengarna inom 30 dagar från den tidpunkt vi mottagit meddelandet. Vid fel på produkten har vi rätt att försöka åtgärda felet eller byta ut produkten.
Eventuella fraktkostnader i samband med omleverans återbetalas inom 30 dagar från det att vi mottagit varan.

Garantier
Våra produkter har en garanti tid på 1 år på alla delar. Som garantibevis gäller de kvitto som du fått vid köpet. Garantidatum som gäller för köpet, är de datum som står på kvittot.